Конецпція курсу

Література рідного краю – один із розділів навчальної програми, що вивчається на уроках української літератури.

Об’єктом її вивчення є художні твори письменників певного регіону, що й зумовили зміст курсу літератури рідного краю з урахуванням специфіки предмета української літератури як виду мистецтва.

Мета курсу полягає в тому, щоб долучити учня до кращих надбань літератури рідного краю в контексті як класичної, так і сучасної української, а також інших європейських літератур; пробудити почуття людини-патріота, виплекати вільну, розкріпачену особистість у своєму самовираженні, яка шанує історичне минуле та сучасне регіону.

Концепція програми передбачає розгляд 6 компонентів: методологічного, виховного, дидактичного, технологічного, методичного, науково-літературознавчого.

Методологічний аспект пов’язаний із гуманізацією національної освіти, особистісно зорієнтованим підходом, що забезпечать відтворення духовного світу української людини та сприятимуть активному становленню Я-особистості. Система літературної освіти в курсі регіонального компонента дозволить на особистісному рівні забезпечити сприйняття конкретного художнього твору краян залежно від історичного минулого, сучасного, від життєвого та сенсорного досвіду кожного учня, інтелектуально-вольового рівня, читацьких інтересів, із метою пробудження глибинного відчуття належності до української нації, до свого роду, родини.

Тож усю систему літературної освіти та курс літератури рідного краю слід вибудовувати з урахуванням специфіки літератури як виду мистецтва, яка несе потужний заряд позитивної духовної енергії і здатна зацікавити юного сучасника надбаннями земляків, переконати, що література рідного краю спроможна бути мистецтвом слова, щоб «своїм життям до себе дорівнятись» (Леся Українка).

Особистісна орієнтація освіти зумовлює своєрідність виховного аспекту запропонованої концепції курсу літератури рідного краю, яка, окрім того, що дає знання й формує читацькі смаки, одночасно виховує громадянина України, любов до ближнього, до свого міста, села, до своєї вулиці, односельців, до батьків, до культурно-мистецьких надбань. І той шлях від бáтьківщини до Батьківщини формуватиме особистість, професіонала-патріота України, здатного зберегти й продовжити українські культурно-літературно-історичні традиції пращурів, щоб достойно ввійти до європейської і світової спільноти, бути відкритим до інших культур, здатного до збагачення власної духовності.

Тому добір художніх текстів для вивчення здійснювався в такий спосіб, щоб учень-читач побачив красу життя навіть у буденному, зацікавлено й толерантно поставившись до всіх її проявів. Твір має наснажити школяра настроєм віри й надії, радістю того, що він прийшов у цей світ для повноцінного життя, а воно невичерпне в пізнанні й естетично-художньому освоєнні.

Основою педагогічної технології є шлях опанування навчального матеріалу в межах курсу літератури рідного краю, що потребує спеціальної організації навчального змісту, адекватних йому форм і методів навчання. Навчальна технологія може бути реалізована на змістовому та процесуальному рівнях, де перший передбачає мету навчання, управління, зміст навчального матеріалу, а другий – форми, засоби, методи навчання, організацію й управління навчально-пізнавальним і виховним процесом. Але можливий варіант, коли вчитель до форм навчання добирає зміст і методи навчання або до методів – форми і структурні компоненти – педагогічні (едукативні) ситуації.

Педагогічна технологія близька до окремої методики. Підґрунтя методичного аспекту – діалог і полілог із твором, автором, із ровесником, із учителем, із минулим – сучасним міста чи села. Тут важливо, окрім дотримання технологічності вивчення курсу, передбачити використання міжтекстуальних зв’язків із творами державної програми, міжпредметних і міжлітературних зв’язків, наочних засобів навчання, які допоможуть увести учнів до естетично-художнього, літературно-мистецького простору регіону. Важливо, щоб відбувся діалог між читачем – твором – автором, щоб школярі осягнули художню реальність, пережили естетичну насолоду і знайшли ті високі ціннісні орієнтації та вчинки, які облагородили б їхні душі.

Реалізація зазначеного можлива за умови обґрунтованого науково-літературознавчого аспекту, який тісно пов’язаний із названими вище. Інтерпретація творів курсу літератури рідного краю повинна відбуватися з використанням сучасного естетико-теоретичного інструментарію, основи якого закладаються на уроках української літератури. Саме під час цих занять учень-читач зможе продемонструвати свої навички в літературній діяльності.

Багаторічна практика засвідчує доцільність поділу всього курсу на дві частини: для 5–8 класів і для 9–11 класів, кожна з яких має свою специфіку та особливості.

Немає коментарів:

Дописати коментар