Структура курсу

 1. Тематичний модуль

Назва теми, орієнтовна кількість годин, змістові та проблемно-тематичні лінії.

Теоретико-літературні поняття зазначаються після анотації до теми. Орієнтовний перелік дає змогу вчителеві самостійно продумати, які з теоретико-літературних понять, у якому обсязі, порядку розглядати на уроці, які з них є базовими, а які фоновими.

Міжтекстуальні зв’язки допоможуть учням збагнути місце, роль і значення художнього твору рідного краю в українській та інших європейських літературах, підсилити значущість і гордість за художні тексти, що ввійшли до скарбниці українського художнього слова. Для вчителя цей блок стане орієнтиром у побудові уроку з використанням міжтекстуальних зв’язків, розгляду художнього твору митця рідного краю в контексті української, інших європейських літератур.

Культурологічний аспект має реалізуватися через добір відповідних текстів, які ознайомлюватимуть із історією, звичаями та традиціями, архітектурно-мистецькими скарбами, духовною і матеріальною культурою, творчими постатями рідного краю. Це забезпечить особистісне проникнення в культуру рідного краю та формування власного творчого й духовного світу.

Наочні засоби навчання. Запропонований перелік наочних посібників навчання повинен допомогти вчителеві оптимально вибудувати урок і сприяти кращому розумінню художнього тексту учнями за умови доречного та доцільного використання краєзнавчого матеріалу.

Твори для додаткового читання та вивчення напам’ять допоможуть організувати самостійну навчально-пізнавальну діяльність учнів під керівництвом учителя, розвиваючи любов до книги, літератури рідного краю, зацікавити непересічністю краян, орієнтуватися в «книжковому просторі» земляків-літераторів. Тренування пам’яті забезпечить мінімально доречний перелік віршів, окремих рядків, уривків прозових і поетичних творів.

Назва теми – (НТ); змістові та проблемно-тематичні лінії – (ЗТЛ); теоретико-літературні поняття – (ТЛ); міжтекстуальні зв’язки ЛРК з українською та зарубіжною літературами (у контексті уроку літератури) – (ТЗ); культурологічний аспект, зв’язки ЛРК з іншими видами мистецтва (живопис, музика, кіно) та соціальними інститутами, що їх популяризують (театри, музеї, бібліотеки, філармонії, виставки тощо), філософією, міфологією, психологією та ін. – (КЛ); наочні засоби навчання – (НЗ); для додаткового читання та вивчення напам’ять – (ДЧ – ВН).

2. Процесуальний модуль

Загальнонавчальні вміння та норми передбачають здатність школяра аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, конкретизувати, моделювати, доводити й спростовувати, користуватися різноманітними словниками, енциклопедично-довідковою літературою, складати анотації, бібліографічні огляди, реферати тощо. Зазначений перелік є послідовним продовженням роботи, розпочатої на уроках української літератури, але повинен ураховувати специфічну особливість курсу літератури рідного краю, літературно-мистецького простору регіону тощо.

Спеціальні вміння (проєктує вчитель відповідно до зібраного матеріалу).

3. Інформаційний модуль

(Зоровий і слуховий ряди вчитель проектує відповідно до літературно-мистецького регіону).

Основні вимоги до знань і вмінь учнів

(Відповідно до відібраних текстів для тематичного модуля).

Діяльність кожного вчителя вміщує елементи тої чи іншої системи, технології, бо він перебуває у вічному пошуку. Що ж буде складати основу діяльності, співпраці вчителя – учня під час вивчення творів літератури рідного краю – традиційне чи інноваційне навчання, модель чи технологія – визначати самому вчителеві. Він і тільки він знає, кого навчає, які потенційні можливості й здібності його вихованців; має власні методичні здобутки, витримує традиції, що склалися в колективі колег, вибудовує свою концепцію, модель вивчення художньої літератури. Ми ж хотіли «вивести» колегу, а з ним і учня-читача на «стежинку» літератури рідного краю, «прямуючи якою дитина здобуває громадянську зрілість, осмислює, хто вона, якому народові, якій землі зобов’язана своїм життям і щастям» (за В. О. Сухомлинським).

Запропоноване – не догма, а шлях до самовдосконалення «творчого ремесла».

Немає коментарів:

Дописати коментар